Silviu Mares 18 decembrie 2012

Intr-un raport al ActiveWatch se arata ca ultima campanie a fost profund viciata, conform monitorizarii programelor principalelor posturi de televiziune romanesti. Astfel, Antena 3 si Romania TV s-au consacrat prin critica predominanta a membrilor ARD si a presedintelui Traian Basescu, in timp ce B1 TV a criticat exclusiv membrii Guvernului Ponta si USL, se arata in raportul ActiveWatch.
In analiza au intrat noua posturi de televiziune: Antena 1, Antena 3, B1 TV, Digi 24, OTV, Pro TV, Realitatea TV, Romania TV si TVR 1. Principalele probleme identificate sunt neasigurarea unui echilibru intre fortele si opiniile politice prezentate, televiziunile monitorizate mediatizand cu precadere principalii actori politici din Romania, aliantele USL si ARD. Candidatii USL au cumulat cele mai multe aparitii (527), urmati de candidatii ARD (443 aparitii), candidatii PP-DD (269 aparitii), candidatii UDMR (62 aparitii), candidatii PRM (40 aparitii) si candidatii PER (17 aparitii). Niciunul din restul competitorilor electorali prezentati nu a depasit pragul de 10 aparitii. De asemenea se precizeaza in acest raport ci nu s-a pastrat neutralitatea in relatia cu actorii politici. Din cele noua televiziuni monitorizate, patru posturi s-au evidentiat prin atitudinea partinitoare fata de actorii politici. Astfel, posturile Antena 3 si Romania TV s-au consacrat prin critica predominanta a membrilor ARD si a presedintelui Traian Basescu, la Antena 3, din cele 96 de prezentari negative ale actorilor politici, 85 au fost dedicate membrilor si candidatilor ARD, precum si presedintelui Traian Basescu. In cazul Romania TV, 31 din cele 42 prezentari negative au fost orientate catre membrii si candidatii ARD, dar si catre presedintele Traian Basescu.
In contrapondere, B1 TV a criticat exclusiv membrii Guvernului Ponta candidatii USL. Astfel ca, din cele 48 de prezentari negative identificate, 43 i-au vizat pe membrii USL, dar si membri ai Executivului, iar postul OTV a criticat in egala masura, principalii actori politici de la ARD si USL, dar s-a deosebit de celelalte posturi monitorizate prin promovarea excesiva si favorabila a candidatilor PP-DD. Postul Realitatea TV a fost critic, in egala masura, cu membrii ARD si USL, dar si cu membrii Executivului si cu Traian Basescu. Antena 1, Digi 24, Pro TV si TVR 1 au avut relatari predominant neutre fata de actorii politici.
Televiziunile monitorizate nu au difuzat confruntari autentice intre programele candidatilor in schimb, le-au permis, de mai multe ori, invitatilor sa lanseze atacuri la persoana adresate adversarilor politici. In 30 de zile de campanie electorala, candidatii au fost implicati in peste 600 de atacuri la adresa contracandidatilor sau altor actori politici. Din totalul de atacuri la persoana, 121 s-au consumat in direct, din platourile televiziunilor, fara moderare ferma si convingatoare.
ActiveWatch recomanda interpretarea acestor date si din perspective datelor oficiale de audienta, iar in segmentul emisiunilor de dezbateri, postul Antena 3 beneficiaza de cea mai mare audienta in randul televiziunilor de stiri. Conform www.paginademedia.ro , care preia datele oficiale comunicate de Kantar Media, 9 din primele 10 emisiuni de dezbatere din Romania sunt produse si difuzate de postul Antena 3. interesant este faptul ca premierul Victor Ponta a recunoscut, voalat, ca Antena 3 a fost principalul canal de televiziune care a transmis mesaje pro-USL si anti-ARD, justificand pierderea de catre USL a colegiilor din Diaspora, acolo unde RCS-RDS nu mai preia prin satelit emisiunile trustului Intact.

Comentarii

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.