Mihai Tudose pentru europarlamentare - ProRomania
office 9 ianuarie 2014

Un scandal imens poate cuprindeflaminia Braila dupa ce firma Setcar SA a adus, pe platforma fostului combinat Chiscani, peste 2000 de tone de deseuri provenind de pe nava Flaminia.

Nava portcontainer MSC Flaminia, sub pavilion german, s-a aflat in rada Portului Constanta, la aproximativ opt mile marine de intrarea in port, la sfarsitul lunii martie 2013 si astepta aprobari de la autoritatile romane pentru a fi decontaminata de deseuri periculoase si reparata la Santierul Maval Daewoo din Mangalia, dupa ce a luat foc in largul Oceanului Atlantic, in 2012.Pana la urma a fost trimisa spre Danemarca…

Intre cele 2.876 de containere pe care nava MSC Flaminia le transporta, in luna iulie 2012, de la Charleston, SUA, catre Antwerp, Belgia, in jur de 150 contineau substante chimice clasificate ca deseuri periculoase. In incendiul provocat de o explozie la bordul navei au fost distruse sau deteriorate partial aproximativ 120 de containere cu astfel de substante, declara prefectul de Constanta, Eugen Bola, pentru „Gandul”.

Trei firme romanesti, printre care si Setcar, se baga la decontaminare

Odata ancorata in dana Umex din Portul Constanta, decontaminarea MSC Flaminia trebuia dusa la bun sfarsit de o asociere de trei firme specializate in domeniu: Uni-Recycling din Bucuresti, Setcar SA din Braila si Glar Construct din Ploiesti. Firmele sunt cunoscute in domeniul operatiunilor de curatare, reciclare si distrugere de deseuri periculoase sau nepericuloase, ele lucrand printre altii si cu OMV Petrom. Firmele au fost contractate de armator, in colaborare cu santierul Daewoo Mangalia, fara sa implice statul roman. Construita in 2001 de uzinele coreene Daewoo, MSC Flaminia este operata de armatorul elvetian MSC Mediterranean Shipping Company, in numele operatorului german NSB NIEDERELBE SCHIFFAHRTSGES.

Apele uzate ramase pe nava Flaminia in urma stingerii incendiului ar fi trebuit transportate la o firma din Prahova, unde ar urma sa fie epurate. Autoritatile din Prahova spun insa ca nu vor fi de acord ca apele uzate de pe nava MSC Flaminia sa fie aduse la Ploiesti pentru a fi epurate si au solicitat autoritatilor puncte de vedere oficiale privind parcursul acestor deseuri pe teritoriul Romaniei.

In mai 2013, doar autoritatile romane au primit nava incarcata cu deseuri toxice, vasul acostand in Portul Constanta, pentru a fi dus la Santierul Naval Mangalia, pentru reparatii. In Portul Constanta, inainte sa fie dusa la reparatii, vaporul trebuia decontaminat, numai ca operatiunea nu a putut fi realizata, intrucat Agentia Nationala pentru Protectia Mediului a dat aviz pentru numai 9.000 de tone de deseuri, in timp ce la bordul navei se aflau 23.000 de tone de deseuri.
In Prahova s-a lasat cu dosare si arestari

Dosarul in care fostul consilier al Secretariatului General al Guvernului Marcel Pavaleanu este arestat preventiv pentru presupuse infractiuni de evaziune fiscala si spalare de bani este disjuns dintr-un caz privind o tentativa de introducere frauduloasa in Romania a deseurilor toxice de pe nava Flaminia, cunoscuta drept „bomba plutitoare”, blocata de 5 luni in Portul Constanta.

Conform referatului procurorilor, dosarul de evaziune fiscala si spalare de bani cu prejudiciu total de 35 de milioane de euro, in care Pavaleanu a fost arestat preventiv alaturi de alte persoane, a pornit de la un alt dosar, deschis impotriva lui Razvan Alexe, un apropiat al lui Pavaleanu.

Conform procurorilor de la Parchetul de pe langa Tribunalul Prahova, care au initiat dosarul, cazul se refera la „de?euri introduse în ?ar? în alte scopuri decât cel al elimin?rii ?i care nu pot fi utilizate în scopul pentru care au introduse”.

Procurorii Parchetului de pe langa Curtea de Apel Ploiesti, care au preluat dosarul mai departe, sustin ca au indicii ca Razvan Alexe ar fi incercat sa transporte reziduuri toxice de pe vasul Flaminia la sta?ia de epurare apar?inând Rafin?riei Astra, scrie Hotnews.ro

Magistratii spun deseurile toxice de pe „bomba plutitoare” urmau s? fie prelucrate la statia de epurare a Rafinariei Astra în condi?iile în care aceasta nu mai îndepline?te condi?iile tehnice de prelucrare a reziduurilor. De altfel, Agen?ia Na?ional? pentru Protec?ia Mediului a ?i refuzat prelungirea autoriza?iei de func?ionare a statiei de epurare.
”În dosar este cercetat Alexe R?zvan despre care exist? indicii c? ar fi încercat s? transporte reziduuri toxice de pe vasul Flaminia la sta?ia de epurare apar?inând Rafin?riei Astra, unde acestea urmau s? fie prelucrate, în condi?iile în care sta?ia de epurare nu mai îndepline?te condi?iile tehnice de prelucrare a reziduurilor, motiv pentru care Agen?ia Na?ional? pentru Protec?ia Mediului a ?i refuzat prelungirea autoriza?iei de func?ionare”, arata Parchetul de pe langa Curtea de Apel Ploiesti.

Apare si Ioan Niculae, amicul lui Bunea Stancu

Statia de epurare este detinuta de omul de afaceri Ioan Niculae, prin societatea New Century Development SRL. Potrivit actelor publicate in Monitorul Oficial, New Century este detinuta majoritar de firma Galaxy Tobacco, fosta „Tutunul Romanesc”, controlata de Niculae, dupa cum a scris presa de-a lungul vremii. Potrivit datelor oficiale din Monitorul Oficial, administrator al New Century este Marcel Cadar, care este director general la InterAgro, grupul de firme controlat de magnatul Niculae. La New Century Development mai sunt actionari minoritari firma Dorjania Enetrprises, inregistrata in Cipru, si direct Rafinaria Astra SA.

Nava pleaca, deseurile raman la Braila

In urma scandalului iscat in presa, nava Flaminia a fugit in Danemarca pentru reparatii si decontaminare: „Am primit notificare oficiala (de la armator – n.r.) ca Flaminia va fi dusa in Danemarca pentru reparatii”, declara in 2013 presedintele Agentiei Nationale pentru Protectia Mediului, Mihai Faca.
In urma au ramas deseurile preluate de Setcar si aduse la Braila. Pentru bani, unii ar face orice.

Adrian Mavrochefalos care s-a inscris, pe vremuri, in PSD si, dupa numai sase luni, in PNTCD, apoi a ajuns,  in perioada CDR, din inginer la Petrom ditamai  directorul  FPS Braila, a mai fost implicat intr-un scandal de proportii.

Pe cand era directorul sucursalei Lukoil i-a venit nefericita idee sa construiasca o statie de carburant in mijlocul bulevardului Cuza, chiar langa Maternitate. Consiliul Local si primarul au aprobat imediat numai ca scandalul iscat de presa s-a soldat cu poprirea temporara a averilor consilierilor locali care ridicasera mana ”pentru”.

Dar erau alte vremuri in Justitie, vremurile cand Nastase era premier, nu detinut, si afacerea s-a clasat., dupa principiul ”Pupat toti Piata Independentii!”
Dar acum, in 2014, cine a adus si cine a aprobat introducerea deseurilor pe teritoriul judetului ar trebui sa garanteze ca nu sunt toxice si  nu reprezinbta un pericol pentru sutele de mii de braileni.

Desi  nemtii nici nu au lasat vasul Flaminia sa se apropie de porturile Germaniei.

De ce oare? Asta am vrea sa stim si noi..

Dorian Stoianovici

Comentarii

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.