
Centrul de Prevenire, Evaluare si Consiliere Antidrog, in parteneriat cu Centrul Judetean de Resurse si Asistenta Educationala Braila, implementeaza, incepand cu debutul semestrului al II-lea al acestui an scolar, proiectul national de formare de abilitati denumit generic „Necenzurat” la Scoala Gimnaziala „Ion Creanga”.
Scopul proiectului consta in formarea unor abilitati de viata specifice cu privire la un stil de viata sanatos si in special la prevenirea consumului de droguri, prin implicarea si responsabilizarea familiei, a factorilor educationali si se adreseaza elevilor din clasele gimnaziale cu varsta cuprinsa intre 12-14 ani.
Caracterul inovator al programului national de prevenire „Necenzurat” este faptul ca a fost realizat prin colaborarea cu 7 tari din Uniunea Europeana (Belgia, Germania, Spania, Grecia, Italia, Austria si Suedia) si a fost evaluat pentru eficacitate in faza anterioara. Initial, Agentia Nationala Antidrog a organizat sesiunea de formare a formatorilor judeteni responsabili de implementarea locala a proiectului.

Din fiecare judet au participat cate doi reprezentanti – unul din partea CPECA si unul din partea CJRAE. In Braila, proiectul este implementat de psih. Olga Condrat – Centrul Antidrog si prof. consilier Rodica Manuela Datcu – CJRAE Braila.
Programul „Necenzurat” are la baza modelul comprehensiv al influentei sociale. Cele mai recente cercetari si publicatii in domeniu recunosc faptul ca pentru cei mai multi adolescenti consumul de droguri este parte a unui stil de viata. Acesta inseamna ca exista o importanta influenta sociala asupra consumului de alcool, tutun sau al altor droguri. In acest sens, noile interventii de prevenire a consumului de droguri au la baza exersarea comportamentelor ce intaresc atitudinile si abilitatile de a rezista presiunilor sociale pentru a consuma droguri.
Proiectul este compus din 12 lectii, proiectate pentru a fi parcurse in timpul unui semestru scolar, si au un caracter interactiv, dinamic, bazat pe multe jocuri de rol, exercitii practice care stimuleaza creativitatea, invita participantii la reflexie, dezvolta o atitudine critica la adresa comportamentului adictiv si imbogatesc cunostintele despre substantele psihoactive si efectele acestora asupra dezvoltarii psihosomatice.
Fiecare elev participant a primit un caiet special – instrument de lucru al proiectului, in care completeaza la finalul fiecarei ore cerintele mentionate, care au rolul de a fixa cunostintele dobandite la lectia respectiva.
Programul contine si o componenta adresata parintilor copiilor participanti, cu scopul de a facilita interactiunea dintre elevi-familie-scoala prin pozitivarea relatiilor si raporturilor educationale privind educatia pentru viata, precum si dobandirea de abilitati privind prevenirea consumului de droguri, formarea de atitudini potrivite si modele adecvate cu privire la abordarea situatiei de consum.
Potrivit coordonatorului CPECA Braila, Olga Condrat, in prezent, proiectul se deruleaza la doua clase de a VI-a a Scolii Gimnaziale „Ion Creanga”, urmand sa fie extins la toate unitatile de invatamant brailean, prin promovarea rezultatelor obtinute de la grupurile princeps, prin implicarea ISJ, CCD, a comitetului de parinti, psihologilor scolari, odata cu inceperea noului an scolar.