Silviu Mares 25 septembrie 2018
Dezbateri aprinse în CLM pe tema modernizarii transportul electric pe Șoseaua Baldovinești

Unul dintre proiectele intens discutate în ședinţă CLM Brăila, a fost cel de la proiectul privind ”Modernizare transport electric Șoseaua Baldovinești”. Proiectul prevede eliminarea liniei de tramvai de pe Şoseaua Baldovineşti, de la pod Apollo până la Soroli.

Proiectul a fost unul dintre cele 10 introduse suplimentar pe ordinea de zi și a stârnit controverse din partea consilierilor locali. Unii dintre aleșii locali au ținut să precizeze că transportul cu tramvaiul este o tradiție la Brăila și înlocuirea lui cu autobuze electrice şi separatoare de sens pentru ca mijloacele de transport în comun să aibă o bandă dedicată (banda 2), nu e una oportună. Subiectul a fost cel mai dezbătut dintre toate proiectele aflate pe ordinea de zi, aproape o oră consilierii vorbind pe marginea acestui subiect.

Consilierul municipal independent Lucian Căprariu a afirmat că eliminarea tramvaiului din zona Şoseaua Baldovineşti este o greşeală. Din punctul său de vedere acesta ar fi primul pas spre desfiinţarea transportului în comun cu acest mijloc de transport din Brăila. Căprariu a susţinut că transportul electric la Brăila ar trebui să însemne dezvoltarea liniilor de tramvai, nu eliminarea lor. Acesta a făcut apel la consilieri să se gândească la dezvoltare şi la strategii pe minim 10 – 15 ani, nu la probleme punctuale.

Consilierul PND Adrian Traian s-a arătat deranjat de planul municipalităţii de a renunţa la linia de tramvai de pe Şoseaua Baldovineşti. Acesta a propus colegilor din CLM să se mai gândească înainte de a trece la desființarea tramvaiului care mergea în cartierul Chercea și a susținut necesitatea înfiinţării unei linii de tramvai care să ducă până la Brăila Mall, într-un parteneriat cu Primăria comunei Chiscani.

Nici consilierii PNL nu au agreat ideea renunţării la liniile de tramvai pe șoseaua Baldovinești, considerând că introducerea unui astfel de proiect atât de important, suplimentar pe ordinea de zi, fără a avea ocazia de a fi dezbătut în Comisiile de specialitate, nu este o variantă bună, chiar dacă proiectul a fost și în dezbatere publică.

Consilierul PNL Adrian Tabarac a propus și un amendament la acest proiect de hotărâre, Corelarea traficului mijloacelor de transport în comun şi a traseelor cu investiţiile finanţate şi finalizate în ceea ce priveşte infrastructura specifică”. În susținerea amendamentului, consilierul PNL a spus că o astfel de prevedere ar elimina posibilitateaca odată stabilit că pe zona Şoseaua Baldovineşti se renunţă la tramvai şi vor circula doar autobuze electrice, lucrurile să nu mai poată fi modificate la fel de uşor de viitoarele administraţii. Amendamentul a fost supus votului şi respins de majoritate.

Iuliana Neagu, directorul Direcţiei Strategii din cadrul Primăriei, a precizat că acest proiect face parte dintr-o alocare de 38 milioane euro, fonduri structurale, bani care mai pot fi accesaţi doar până pe 31 decembrie 2018.

Neagu a precizat că în urma unei analize, s-a ajuns la concluzia că ar fi mult mai convenabil ca folosirea banilor pentru refacerea Şoselei Baldovineşti şi a podului Apollo cu tot cu liniile de tramvai, ar costa mai mult decât realizarea acestui proiect cu introducerea autobuzelor electrice pe această zonă, iar restul de bani să fie împărţiţi pentru alte proiecte importante, care de asemenea conţin refacerea liniilor de tramvai.

Deciza ca banda dedicată autobuzelor electrice pe Şoseaua Baldovineşti să fie pe banda a doua, a plecat de la regulile impuse de cei de la Uniunea Europeană (care impun separatoare de sens), dar şi de la faptul că altfel locuitorii din zonă nu ar mai fi avut acces la locuinţe.

Consilierul PND Bogdan Botea a fost unul dintre susținătorii scoaterii tramvaiului de pe Șoseaua Baldovinești, precizând că tramvaiele din municipiul Brăila sunt foarte vechi, poluează fonic şi că din punctul său de vedere acestea nu mai reprezintă o investiţie sustenabilă.

În cele din urmă proiectul a fost aprobat cu 17 voturi “pentru” şi 8 abţineri. Șase abțineri au fost ale grupului PNL, una din partea lui Lucian Căprariu şi una a lui Adrian Traian.

Comentarii