Cand PDL, prin glasul presedintelui Traian Basescu, a clamat necesitatea regionalizarii Romaniei, ce mai vaiet, ce mai sudalme au izbucnit, ca dintr-un crater vezuvian, pe tot teritoriul patriei.De la tribuna Parlamentului, pana la microfoanele unor posturi de televiziune declarate sprijinitoare ale opozitiei de atunci, pana la cele mai obscure site-uri, toti si toate s-au razvratiti impotriva ideii.
In cateva judete, chiar, au fost organizate referendumuri locale, populatia fiind indemnata sa se opuna acestei schimbari teritorial-administrative.
Dar, iata, nici nu s-a uscat cerneala pe voturile acordate de catre populatia Romaniei pe buletinele de vot, si alianta castigatoare reia discutiile premergatoare regionalizarii.
Regionalizare care ar trebui, in acceptia USL, sa se realizeze pana nu mai tarziu de luna iunie 2013. Adica, atat modificarea Constitutiei, cat si regionalizarea, ar trebui sa aiba loc in nu mai mult de sase luni, incluzand aici, probabil, si organizarea referendumului aferent.
Proiectul USL aduce in discutie infiintarea unor parlamente regionale si alegerea unui guvernator, cu pastrarea unitatilor administrativ-teritoriale actuale de la nivelul judetelor.
Adica, mai pe intelesul nostru, al contribuabililor simpli, regiunile se vor a fi un fel de intermediari intre judete si administratia locala, un fel de curea de transmisie, cum erau, pe vremuri, denumite sindicatele.
Adica, iar pe intelesul nostru, birocratizarea actuala va fi suplimentata, incluzand aici, desigur, alegerile aferente, ca tot nu ne saturasem noi de a tot merge degeaba la urne, plus nebunia schimbarii cartilor de identitate. Asta ca sa simplificam la maximum efectele acestei decizii, sumele necesare, care vor greva asupra bugetului statului si al nostru, al contribuabililor, nefiind cunoscute, inca, de nimeni.
Argumentele acestei noi impartiri teritoriale a Romaniei (pe vremea PDL fiind avansate variante de 14, 16 sau 18 regiuni, iar acum pe „doar” opt) ar fi, in primul rand, faptul ca ele se vor mula pe actualele regiuni de dezvoltare, care ar fi fost deja negociate cu Uniunea Europeana.
Apoi, se aduc in discutie proiectele aflate in desfasurare, unele dintre acestea depasind granitele unei unitati administrativ-teritoriale actuale, fapt ce genereaza unele incetiniri a finantarii din bani europeni.
Si multe altele, pe care le vom auzi si dezbate in lunile viitoare.
Braila, ca judet
Care ar fi, deci, impactul acestei regionalizari asupra Brailei? Pentru ca, sa-mi fie scuzat nationalismul local, pe mine ma intereseaza mai mult ce se intampla cu Braila, si mai putin cu restul judetelor sau oraselor.
Deocamdata, la Braila isi are sediul Agentia Regionala de Dezvoltare Sud-Est, regiune care cuprinde sase judete, pe langa cel al nostru mai fiind incluse Galatiul, Buzaul, Constanta, Tulcea si Vrancea. Se pare ca decizia de atunci i-o datoram actualului primar uselist al Brailei, pe atunci presedinte al Consiliului judetean.
In eventualitatea promulgarii noii Constitutii, care va consacra si modelul regiunilor, precum si a unei legi organice, care va statua aceasta forma de organizare, imi este foarte clar faptul ca Braila va pierde conducerea regionala, si asta din mai multe motive.
In primul rand, judetul Braila se afla pe un loc secund intre cele sase, ca sa nu zic de la coada, atat ca suprafata totala, cat si ca numar de locuitori. Nu cred ca cineva poate sa vina cu argumentul ca am fi pe primul loc macar la partea economica, pentru ca ar rade si curcile de el.
In al doilea rand, daca vom crede ca reprezentantii nostri in Parlament vor putea face vreo branza, in incercarea de a ne scoate pe noi, pe braileni, la suprafata, astfel incat celelalate judete sa ne roage frumos sa luam noi conducerea regiunii, se insala la fel de mult.
Cei 10 parlamentari de Braila, buni sau rai, nu se vor putea impune, si nici din partea autoritatilor locale nu cred ca se va auzi, la Bucuresti, vreun glas puternic.
De exemplu, Galatiul are 13 reprezentanti in Parlament, iar Constanta, ce sa mai spunem, vreo 20.
Ghiciti, vorba cuiva, cine va avea o mai mare putere de decizie, unde se va duce conducerea regiunii?
(Va urma)